לקראת יום העצמאות למדינת ישראל, כולנו נזכרים במי שהקריבו את חייהם במהלך מלחמות ישראל. אנחנו שבים ומספרים את סיפוריהם של נספי השואה ועומדים לזכר מיליוני בני אדם במשך 3 דקות של זיכרון. לעתים קרובות מדי אנחנו שוכחים את מי שחי בינינו עם הזיכרונות. רבים מחיילי צה"ל שהשתתפו בקרבות, שרידי שואה ואף אזרחים שנחשפו לאירועי תופת וטרור, ממשיכים לחיות עימנו אך חיים באותם רגעי אימה.

הפרעת דחק פוסט טראומתית (טראומה) היא הפרעה נפשית המתפתחת לאחר חווית אירוע טראומתי. לעתים רבות אנחנו שומעים על חיילים שלקו ב"הלם קרב" או בדיווחים אחר פיגוע על "נפגעי הלם". אותם נפגעים, מצטרפים למסע התמודדות ארוך עם ההפרעה. הלוקים בטראומה, סובלים לרוב מתחושות פחד וחוסר אונים.

התסמונת שכיחה ביותר במבוגרים צעירים החשופים יותר לסיטואציות טראומתיות, ובילדים ומתבגרים. שכיחות התסמונת לזמן חיים באוכלוסייה הכללית היא 8% וגבוהה יותר בקרב נשים. גברים מפתחים את ההפרעה לרוב לאחר חשיפה לקרבות, נשים לעומת זאת מפתחות את התסמונת בתגובה לאונס. אין הבדל רב בתסמינים אך יש הבדל רב בהכרה החברתית שאנו נותנים, בהתאם לגורמים. רובנו נעריך ונוקיר יותר את מי שנפגע בקרב, ופחות את מי שנחשף לפיגוע, תאונת דרכים או אונס.

בימים אלו חשוב לשים לב למי שנפשו נפגעה וחי בינינו.

קריטריונים לאבחנת דחק פוסט טראומתית:

האדם נחשף למאורע טראומטי בו חווה, היה עד או התעמת עם איום של מוות או פציעה משמעותית או איום על השלמות הפיזית שלו או של אחרים. אותו אדם חווה פחד עמוק, חוסר אונים או אימה.

המאורע הטראומטי נחווה מחדש באחת או יותר מן הדרכים:

זיכרונות חוזרים וחודרניים מהמאורע, הכוללים תמונות, מחשבות או תפיסות. ילדים צעירים עשויים לעסוק במשחק חוזר המשחזר את האירוע.

חלומות חוזרים ומעיקים על המאורע.

התנהגות או הרגשה כאילו המאורע מתרחש שוב. יכול לכלול הזיות, אשליות, ופלאשבקים.

מצוקה פסיכולוגית ניכרת בחשיפה לגירויים פנימיים או חיצוניים המסמלים או המזכירים היבט במאורע.

עוררות פיזיולוגית בחשיפה לגירויים פנימיים או חיצוניים המסמלים או המזכירים היבט במאורע. (לדוגמה: דופק מהיר, הזעה, הסמקה, לחץ דם גבוה, רעד)

ישנה הימנעות עקבית מגירויים הקשורים לטראומה והקהיה של התגובתיות הכללית:

ניסיון להימנע ממחשבות ורגשות הקשורים לטראומה

ניסיון להימנע מפעילויות, מקומות ואנשים שמזכירים את הטראומה

חוסר יכולת לזכור היבט חשוב ממנה

ירידה ניכרת בעניין או בהשתתפות בפעילויות חשובות

הרגשה של זרות או נתק מאחרים

טווח אפקט ירוד (לדוגמה, לא מצליח לחוש אהבה)

חוסר יכולת לראות עתיד (לדוגמה, לא מצפה לעבודה, נישואין, ילדים)

תסמינים עקביים של עוררות מוגברת: קושי להירדם או להמשיך לישון, אי מנוחה או התפרצויות זעם

קושי בריכוז

מצוקה משמעותית קלינית ו/או פגיעה בתחומי תפקוד חברתיים, תעסוקתיים או אחרים

תכנית 'עמיתים' הפועלת במינהל הקהילתי היא תכנית לשילוב אנשים נפגעי נפש או שעברו משבר נפשי. התכנית משולבת למשרד הבריאות והחברה למתנ"סים, ומנסה לעזור לאנשים לחזור אל תפקוד חברתי דרך שעות הפנאי. לפרטים נוספים ניתן לפנות לרכזת התכנית- 02-6461123

img